סגור

ספורט אלגנט: לקסוס RC200H במבחן דרכים

לקסוס RC היא מכונית קופה שלא רק נראית טוב, אלא אפשר לחיות איתה גם ביום יום

  • אופיר דואק

  • 14.11.2016

(צילום: יצרן)

 
שני עשורים לאחר שהוקמה לקסוס כחטיבת היוקרה של טויוטה, החליטו ראשי החברה לבצע שינוי תדמיתי. עד אז התקבעה לקסוס כמכונית יוקרה סולידית, שהקלפים החזקים שלה היו אמינות גבוהה וגרסאות היברידיות חסכוניות. אלא שכדי לקרוא תיגר על ההגמוניה הגרמנית צריך יותר מכך.
 
בלקסוס יצרו חטיבה בשם F Sport שתהיה התשובה היפנית ל-M של ב.מ.וו ו-AMG של מרצדס. אחרי גרסה ספורטיבית לסדרת ה-IS הטילו בלקסוס פצצה בדמות ה-LFA – מכונית על אקזוטית ושופעת טכנולוגיה עם מנוע V10 שיוצרה בכמות מוגבלת של 500 יחידות בלבד.
 
ה-LFA הייתה הצהרת כוונות, אבל המכונית הראשונה שבישרה על המהפך הייתה ה-IS בדור השלישי שלה שהוצג בשנת 2013, בה ייושם שינוי כיוון עיצובי עם חזית מפוסלת ושבכה קדמית בצורת שעון חול שהפכה להיות סממן הזיהוי של המותג. הבחירה להתחיל את השינוי בסדרת ה-IS לא היה מקרי, שכן היא מיועדת להתחרות בב.מ.וו סדרה 3, שמזה כארבעה עשורים מהווה אמת המידה בקטגוריית משפחתיות הפרימיום.
 
אותה סדרה 3 מוצעת גם בתצורת קופה (שהפכה בדור האחרון לסדרה 4), לכן בלקסוס לא היססו וחשפו בסוף שנת 2014 גרסת קופה גם ל-IS שמותגה תחת הכינוי RC. אם זה לא מספיק, רקחו היפנים גם תשובה לב.מ.וו M3/M4 בדמות ה-RC-F המתהדרת במנוע V8 אטמוספרי בעל 420 כ"ס. ה-RC-F נחתה בארץ לפני שנה כשהיא מקדימה את ה-RC הסטנדרטית שהתייצבה במקומותינו הקיץ באיחור אופנתי.
 
גראן טוריסימו
מכוניות קופה פונות לנישה מצומצמת של אנשים המחפשים מכונית בעלת מראה ספורטיבי ואין להם בעיה להתפשר בנושא השימושיות. למרות מראה וצללית ספורטיבית, מכונית קופה לא בהכרח חייבת להיות מכונית ספורט. רוב מכוניות הקופה הן למעשה GT, קיצור של גראן טוריסימו. מכונית שמהותה גמיעת מרחקים במהירויות גבוהות ובנוחות מרבית.
 

(צילום: יוסי גוזלן)

(צילום: יוסי גוזלן)

(צילום: יוסי גוזלן)

 
על הסעיף של הספורט-אלגנט ה-RC  עונה היטב. החזית שלה דרמטית עם אותם פנים מוכרות ועדכניות של לקסוס. מכסה המנוע והכנפיים כוללים תפיחות שריריות והגג המשתפל מעניקים לה צללית קופה אופיינית, כשהיא נמוכה ורחבה מה-IS ב-3 ס"מ. היא לא נועזת בעיצובה, אלא משלבת תמהיל שבין אגרסיביות בחזית וקווים מרוככים ביתר חלקי המרכב. ללא ספק ניתן לקבוע שמדובר בלקסוס היפה ביותר כיון, למעט אולי ה-LC שהיא מכונית הקופה הגדולה שלה מותג.
 
תא הנוסעים העותק כמעט בשלמותו מה-IS וזה טוב, שכן מדובר בתא נוסעים מדופן ואיכותי עם הנדסת אנוש טובה למדי. התלונות העיקריות כלפיו הוא בריבוי מתגים שהגיעו מטויוטה קאמרי העממית משהו ותפעול לא אינטואטיבי במיוחד של מערכת המולטימדיה. בחבילת ה-F ספורט ישנו גימיק נחמד בדמות לוח מחוונים שונה, שבו הסקאלה המרכזית מסוגל לנוע הצידה במעבר למצב תצוגה מפורט של מרכז המידע.
 
תנוחת הנהיגה הנמוכה יחד עם השדרה המרכזית הגבוהה בין המושבים יוצרים תחושה אינטימית למדי, כשמגודלי מידות ימצאו את התחושה אינטימית מידי עם רגל ימין שתפגוש יותר מידי את תעלת ההינע. הראות לאחור לוקה בחסר ויש גם את עניין המושב האחורי, שיספק רק גמדים לנסיעות קצרות. אבל בכל מקרה אף אחד לא קונה מכונית קופה בשביל להשתמש במושב האחורי, גם אם מדובר בקופה המוגדרת כ-2+2.
 
בתנועה
לקסוס מציעה את ה-RC עם שלוש יחדות הנעה שונות, כל אחת בתצורה שונה המתאימה לקהל שונה. הגרסה הבכירה היא RC350 בעלת מנוע V6 אטמוספרי בנפח 3.5 ליטר בהספק של 310 כ"ס והיא הגרסה העיקרית לשוק האמריקאי. כמתבקש מה-DNA של טויוטה ולקסוס ישנה גם גרסה היברידית (RC300h) בה מנוע 2.5 ליטר ומנוע חשמלי בהספק משולב של 220 כ"ס, שילוב המוכר מדגמי טויוטה ולקסוס רבים. בשנה שעברה התווספה לצמד גרסאות אלו גם גרסה בעלת מנוע טורבו עם הזרקה ישירה בנפח 2.0 ליטר, שהוא גם המנוע העיקרי עבור השוק האירופאי והיחיד איתו מוצעת ה-RC בישראל.
 
245 כ"ס ו-35.7 קג"מ אותם מפיק מנוע הטורבו הם תפוקה נאה בפני עצמה ויהלמו כל "הוט האצ'", אלא שה-RC היא לא קומפקטית חמה. מדובר במכונית קופה מגודלת למדי עם משקל עצמי של 1.7 טון וזה לא מעט. זה לא שהמנוע קטן על ה-RC, אך ניכר שלא היו מזיקים כאן עוד כמה עשרות סוסים בשביל להעניק תחושה יותר אתלטית.
 

(צילום: יוסי גוזלן)

(צילום: יוסי גוזלן)

(צילום: יוסי גוזלן)

(צילום: יוסי גוזלן)

 
שלא תבינו לא נכון. ה-RC200t מספקת ביצועים לא רעים , עם 7.5 שניות בזינוק ל-100 ומהירות מרבית של 230 קמ"ש, אך אלו נתונים שלא מדגדגים שום קומפקטית חמה מהדור האחרון. התיבה האוטומטית בעלת שמונת יחסי ההעברה מעבירה היטב את הכוח לגלגלים ועושה זו בצורה חלקה, אולי חלקה מידי שיחד עם בידוד הרעשים המוצלח מעניקים תחושה סטרילית למדי. דווקא במובן הזה ה-RC200t נאמנה לתפישת הגראן טוריסימו של מכוניות הקופה – מכונית שיכולה להגיע למהירויות גבוהות ולשייט בהן בנינוחות וללא דרמה.
 
רכב המבחן הגיע עם חבילת ה-F ספורט הכוללת בין היתר גם מתלים אדפטיביים בעלי ארבעה מצבי כיול, בהתאם לתוכניות הנהיגה השונות. רמת הנוחות אותם מספקים המתלים גבוהה למדי וגם במצבם הנוקשה ביותר הם לא מענישים על כך. הצד השני של המשוואה הוא תמיכה טובה בהעברות המשקל במצב ספורט, וקצת יותר מודגשת במצב הנסיעה הרגיל. ההיגוי מדויק אך נטול משוב ורמת האחיזה גבוהה מאד. ככלל, ניתן "לשחק" עם ה-RC אבל שוב, התחושה היא לא ספורטיבית קלילה וגם במצב הספורט פלוס משחקי הזנב הם מדודים למדי. מי שמחפש דריפטרית יפנית מתגרזנת צריך לבחור ב-RC-F.
 
על כל הקופה
כמכונית קופה-פרימיום הלקסוס RC עושה בדיוק את מה שמצופה ממנה. היא מושכת מבטים, אבל לא מנקרת עיניים. מאובזרת, איכותית ומספקת רמת נוחות גבוהה יחסית לטווחים ארוכים, גם במהירויות הגבוהות אותן היא מסוגלת לייצר. אלא שנדמה שהיא מעט נינוחה מידי.
 
למרות החזית הספורטיבית לא מדובר במכונית ספורט מובהקת. היכולת הדינמית של ה-RC גבוהה, היא מהודקת ואוחזת, לפעמים יותר מידי, אך חסרה חדות כמו שניתן למצוא בב.מ.וו, כשמשקלה הגבוה מורגש כאשר מנסים לדחוק אותה לקצה.
 
אבל כאמור, מדובר במכונית ספורט אלגנט מובהקת. כזו שמשדרת שבעליה מצליחן, אבל לא התברגן רגשית יתר על המידה. למשוואה ניתן לשכלל גם את מחירה של ה-RC, שאפילו עם חבילת ה-F Sport האופציונלית היא עדין זולה בעשרות אלפי שקלים מהמקבילות הגרמניות ואף מאובזרת מהן. קהל היעד אליו מכוונת ה-RC בהחלט יודע לזהות תמורה טובה, כי זה בדיוק מה שעושה אותו מתאים למכונית מסוגה.
 
בעד: מראה, נינוחות, תמורה
נגד: לא ספורטיבית מספיק
סיכום: קופה אלגנטית ונעימה
 
מפרט טכני
מנוע: טורבו-בנזין, הזרקה ישירה, תזמון שסתומים משתנה, 1,998 סמ"ק
הספק: 245 כ"ס ב-5,800 סל"ד
מומנט: 35.7 קג"מ ב-1,650-4,400 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, שמונה יחסי העברה
הנעה: אחורית
אXרXג: 469.5X184X139.5 ס"מ
בסיס גלגלים: 273 ס"מ
משקל: 1,675 ק"ג
0-100: 7.5 שניות
מהירות מרבית: 230 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 8.1 ק"מ לליטר
מחיר: 325 אלף ש"ח (370 אלף ש"ח לרכב המבחן)

 

עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מתלבט? לא מוצא את עצמך? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם