סגור

מבחן דרכים: ב.מ.וו M125 - בסכנת הכחדה

המכונית היא כרטיס הכניסה האידאלי לעולם של הנאה אחורית

  • אופיר דואק

  • 08.11.2016

 
יש מעט מאד מבחני דרכים שגורמים לך לפתוח אותם דווקא מהסוף, מהשורה התחתונה. מקרים שכאלו יכולים להתרחש כאשר המכונית הנבחנת מתגלה או כמבריקה, או כמאכזבת במיוחד או שהיא מציעה Deal Breaker יוצא דופן. המקרה של הב.מ.וו M125 הוא קצת שונה. היא מכונית מעולה, אבל לא מבריקה ולמרות מחיר נוח יחסית קשה להגדיר מכונית העולה כרבע מיליון ש"ח כדיל השנה.
 
אז למה בכל זאת? ובכן, הסיבה הפשוטה היא שפשוט אין מכוניות כמו ה-M125, ועוד זמן קצר גם לא יהיו. ה-M125 היא הוט האצ' שמצד אחד שימושית דיו לצרכי היום יום ולא קיצונית מידי, ומצד שני מביאה אופי וייחודיות של הנעה אחורית. כיוון שהיא הקומפקטית היחידה בה המנוע מניע את הגלגלים האחוריים והגלגלים הקדמיים חופשיים לפעולת ההיגוי, יש לבימרית הקטנה יתרון מכריע עוד לפני שלוחצים על מתג ההנעה.
 
ב.מ.וו היא היצרנית היחידה שהעיזה ליצור מכונית קומפקטית בסגמנט של הגולף עם הנעה אחורית. בשנה הבאה תוצג סדרה 1 חדשה שתתבסס על הפלטפורמה של דגמי מיני (ומשמשת כבר כיום את סדרה 2 אקטיב/גראן טורר), מה שאומר שיהיה לה מבנה קונבנציונלי של הנעה קדמית ומנוע רוחבי. זה שימושי יותר וזול יותר לייצור, אבל בכך תאבד סדרה 1 את הקלף שמבדל אותה מהמתחרות. אמנם יש שמועות שדווקא הג'ולייטה הבאה של אלפא רומיאו תעבור להנעה אחורית, אבל גם אם זה יקרה, לפי הקצב של האיטלקים מכונית כזו תופיע כשכבר ניתן יהיה לרכוש מכוניות מעופפות.
 
אחורה פנה
טוב, אז אחרי שסגרנו את הפינה למה ה-M125 היא מכונית כל כך ייחודית, צריך גם לפרט מה הופך אותה לכזו. עד כה הגיעה סדרה 1 ארצה בגרסאות 1.6 ליטר טורבו סטנדרטיות (118i ו-120i בדגמים העדכניים) ובגרסת ה-M135 הספורטיבית והיקרה. גרסת ה-125i הנמצאת בתווך לא הגיעה לישראל משיקולים שונים עד לאחרונה. בדלק מוטורס החליטו להביא את ה-125 עם חבילת M ספורטיבית, מה שממקם אותה בתחרות ישירה מול קומפקטיות חמות בורגניות כדוגמת פולקסווגן גולף GTI ואלפא רומיאו ג'ולייטה תלתן ירוק.
 
חבילת ה-M כוללת בראש ובראשונה מתלים ספורטיביים ומוקשחים, תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה יחסי העברה עם כיול ספורטיבי (או אופציה לתיבה ידנית) ומצב ספורט+ קרבי בבורר מצבי הנהיגה שגם מאפשר להכניס להדממה את מערכת בקרת היציבות. בניגוד ל-M135 הבכירה מערכת הבלימה נותרה זהה לדגם נטול החבילה, אך ניתן לקבל בלמי M משודרגים כאופציה.
 

 
מה שמפתיע הוא שמבחינה קוסמטית חבילת ה-M צנועה עד מאוד. מלבד פגוש קדמי בולט עם כונסי אוויר מוגדלים וצמד תגי M על הכנפיים הקדמיות קשה למצוא הבדלים לעומת סדרה 1 סטנדרטית. רכב המבחן הגיע בצבע כתום בוהק ובולט המחמיא לקוויה של ה-M125, אבל אם תיקחו אותה בצבע לבן או כסוף ליסינגיים תקבלו מכונית החומקת מתחת לראדאר. לטוב ולרע.
 
תא הנוסעים זכה למספר תוספות משמעותיות יותר, כשבראש ובראשונה ישנם מושבים ספורטיביים מעולים ותומכים מרופדי אלקנטרה, הגה M בשרני וגימור דמוי אלומיניום ללוח המכשירים. למרות איכות ההרכבה הגבוהה ורמת החומרים הטובה ברובה, ה-M125 לא משדרת תחושה יוקרתית במיוחד, כשהיא אפילו נעדרת מספר פריטי אבזור בסיסיים כמו בקרת אקלים מפוצלת. אלא שכאשר מתמקמים במושב בתנוחת נהיגה המצוינת ולוחצים על מתג ההנעה זה כבר פחות רלוונטי.
 
קדימה גז
בלי להיכנס לפירוט טכני מיותר, המנוע המוגדש בנפח 2.0 ליטר של ה-M125 מניב 218 כ"ס ו-31.6 קג"מ, הספק כמעט זהה לזה של הגולף GTI הנהנית מיתרון שכל כ-4 קג"מ ברצועת הכוח. כמו כל מנוע טורבו מודרני, גם המנוע של ה-M125 גמיש ומספק כוח הנבנה בהדרגתיות מהשלבים התחתונים עד למעלה קשת הסל"ד. שלא כמו בהרבה מנועי טורבו, המנוע של ב.מ.וו גם נהנה לטפס למעלה מעבר לנקודת שיא ההספק ולא מרגיש חנוק.
 
מה שכן מרגיש חנוק הוא המפלט. למרות הקצב הגבוה שיכולה ה-M125 לייצר, ווקאלית היא מרגישה רגועה מידי מה שיכול מאד להטעות. זה עוזר לה לתדמית הסליפרית, אבל למכונית עם M נדרשים קצת יותר דציבלים ותרועות מפלט. לא משהו שדוד תחליפי לא יכול לפתור.
 
חובבי הגה טהרנים יעדיפו תמיד תיבת הילוכים ידנית, אך התיבה האוטומטית של ב.מ.וו  משאירה אותם במיעוט כיוון שהיא עובדת מצוין, עם חלוקה טובה של יחסי ההעברה ותגובות מידיות. במצב ידני מקריבה תיבת ההילוכים את חלקות ההעברות ההילוכים לטובת המהירות ההחלפה. אבל כשאתה כבר בתוך מצב קרב והאנדרנלין זורם זה נשכח מהר מאוד.
 

 
קל לכוון את האף של ה-M125 אל תוך הפניות הודות להיגוי מדויק יחד עם Turn In מידיי. ההגה מהיר ובעל משקל טוב ומאוזן (מעט כבד בתמרוני חניה) ומצליח לטשטש את העובדה כי הוא מתוגבר חשמלית. אחרי שהאף כבר בתוך הפניה הזנב מצטרף ומהדק והכל בצורה מדוייקת ומדודה. הצמיגים האחוריים רחבים יותר מאלו הקדמיים ומספקים המון אחיזה, אבל על אספלט מעט חלק אפשר לגרום לבייבי M לפסוע הצידה. נגיעה קטנה בהגה ובקרת היציבות תחזיר את הטוסיק למקום, כשרק במצב ספורט + המתירני נהגים מיומנים יוכלו לענטז יותר. בית ספר להנעה אחורית.
 
המתלים קשיחים אבל לא קשיחים מידי. איזון היא מילת המפתח ב-M125. היא לא מענישה בנוקשות יתר כמו מכוניות ספורטיביות רבות ומצליחה לספוג לא רע כל עוד היא לא במהירויות נמוכות בעיר, שם גם לחתך הצמיגים הנמוך יש מה להגיד.
 
GTI עם הנעה אחורית?
ה-M125 כאמור משחקת על האיזון. איזון שהוא נכון עבור הנהג הספורטיבי הממוצע שגם משתמש במכונית באופן יום יומי ולא מחפש מוחצנות יתר. נהג שהוא בדיוק בהגדרה שעיצבה וכיוונה אליו שושלת ה-GTI לדורותיה. עבור מי שצריך ורוצה יותר אדרנלין קיימת ה-M135 (שבקרוב תהפוך ל-M140) שהיא הרבה יותר הארד קור. זה יכול להישמע כאילו ה-M125 היא סוג של פשרה, אבל היא לא כיוון שגם פער מחיר של כ-100 אלף ש"ח בין האחיות ממקם כל אחת במקום המיועד לה.
 
מעבר ליכולת ולהנאה שמסוגלת ה-M125 לספק ראוי לתת גם דגש על עניין המחיר, גם כי בסופו של דבר הכסף מדבר וגם כי אחת הסיבות העיקריות לנחיתתה של ה- M125 בארץ היא האפשרות להציעה במחיר תחרותי.  מחירה של ה-M125 מתחיל ב-238 אלף ש"ח, שהם כ-28 אלף ש"ח ממחירה של הגולף GTI במפרט דומה (5 דלתות ותיבת אוטומטית) המעט מאובזרת יותר (גג שמש ומפתח חכם כסטנדרט).
 
אל מול הפער הזה שולפת הבימר את קלף הפרימיום. מה לעשות, הסמל של של ב.מ.וו נחשק יותר מזה של פולקווסווגן ועבור מי שיכול לשלם, תוספת של 10% היא שולית בשביל הכבוד להניח על השולחן מפתח עם סמל בווארי. בהתחשב בעובדה ש-238 אלף ש"ח הם מחיר מחירון הניתן למיקוח באולם התצוגה, יתרון המחיר של ה-GTI מצטמצם, וזה כאמור לפני שמכניסים למשוואה את מה שה-M125 יודעת לעשות.
 

 
ניתן לקבל את ה-M125 גם עם חבילת יוקרה, שבתוספת של 25 אלף ש"ח תקנה לכם גג שמש חשמלי, חיישני אורות וגשם, תאורת LED מלאה בחזית וחישוקי "18. תוספות מיותרות למדי, כי בכסף הזה אפשר לקנות הרבה דלק שיקנה לכם הרבה ק"מ של הנאה עם M125 שבתצורתה הבסיסית כרגע היא ההוט האצ' המהנה ביותר שניתן לשים עליה את היד, לפחות לשנה וחצי הקרובה.
 
בעד: הנעה אחורית, סמל, הנאה
נגד: אבזור, נחבאת אל הכלים
סיכום: חבילה מאוזנת ומהנה
 
ב.מ.וו M125 -  מפרט טכני
מנוע: טורבו-בנזין, הזרקה ישירה, 1,997 סמ"ק
הספק: 218 כ"ס ב-5,000 סל"ד
מומנט: 31.6 קג"מ ב-1,350-4,400 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית, שמונה יחסי העברה
הנעה: אחורית
אXרXג: 433X176.5X144 ס"מ
בסיס גלגלים: 269 ס"מ
משקל: 1,375 ק"ג
0-100: 6.2 שניות
מהירות מרבית: 243 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 7.9 ק"מ לליטר
מחיר: 238 אלף ש"ח (263 אלף ש"ח לרכב המבחן)
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מתלבט? לא מוצא את עצמך? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם