סגור

הלם בעולם הספורט המוטורי: פולקסווגן פורשת

אחרי ארבע שנים של הצלחה מסחררת, בחברה הודיעו על פרישה בסיום העונה

  • בועז קורפל

  • 08.11.2016

(צילום: יצרן)

 
פולקסוואגן נכנסה לאליפות העולם בראלי WRC לפני ארבע שנים בקול תרועה רמה. אחרי כמה שנות פיתוח וניסוי של דגם פולו R היא הצליחה לפתות את נהג המירוצים הצרפתי סבאסטיאן אוג'ייה ואת הנווט שלו ג'וליאן אינגרסיה לחצות את הקווים ולעזוב את סיטרואן ששלטה בספורט שנים ארוכות עם סבאסטיאן לואב האגדי וללהצטרף לפרויקט שהושקעו בו מיליוני דולרים. אוהדי הספורט המוטורי חיכו לקרב הגדול בין שני הסבאסטיאנים הצרפתים האחד בסיטרואן והשני בפולקסוואגן אולם לואב העדיף לפרוש ובא רק לכמה מירוצים כאורח ותו לא. זה השאיר את ההגמוניה בידיים של אוג'ייה ושל בן קבוצתו יארי מאטי-לטבאלה והשניים זכו ברוב המירוצים בארבע השנים האחרונות.
 
שליטה מרתיעה ואפקט הפרפר
כל עונה בארבע השנים האחרונות נפתחה בידיעה שפולקסוואגן תזכה בתואר לנהגים ויצרנים והסוגייה היחידה הייתה מי יוכל לקרא תיגר על אוג'יייה המוכשר והאם המלך של הראלי העולמי יודח מכסאו? שנה אחרי שנה, מירוץ אחרי מירוץ והתוצאות היו כתובות על הקיר בכל פעם מחדש. היה זה משחק במעמד צד אחד בלבד וכולו נתון לידיו של אוג'ייה שרק כאשר הוא איבד ריכוז הדלת נפתחה להזדמנות עבור מישהו אחר. אוג'ייה כבר הבטיח לעצמו את התואר העולמי השנה והעתיד נראה וורוד. אולם פרשת הדיזל גייט שהתפוצצה לפני כשנה בארה"ב אחרי שפולקסוואגן נתפסה בזיוף נתוני זיהום האוויר בארה"ב, כאן סומנה נקודת המפנה. איש לא שיער כמה רחוק יכולה להיות ההשפעה של הפרשה הזאת וכיצד אפקט הפרפר יפעל גם על חטיבת הספורט המוטורי של היצרן הגרמני.
 
פרישה דרמאטית ושינוי כיוון 
ביום ראשון האחרון נערך ראלי בריטניה וגם את המירוץ הזה ניצח אוג'ייה וחגג על הפודיום כאילו כלום לא ידוע על העתיד ואולי באמת הסוד הזה נשמר אצל ראשי פולקסוואגן ברמת מידור גבוהה. היו כבר דיבורים על העונה הבאה, ואפילו שוחררו לרשת סרטונים של המכונית החדשה של עונת 2017. גם האופוזיציה בדמות יונדאי וסיטרואן (שחוזרת לאליפות) נראתה להוטה לסיים את העונה ולפתוח את הסיפור מחדש ב-2017 עם הצטרפות של יצרן נוסף בדמות טויוטה, אבל עכשיו פולקסוואגן זרקה את הפצצה והודיעה "אנחנו פורשים בסוף העונה".
 

(צילום: יצרן)

 
ההודעה תפסה את עולם הספורט המוטורי בהפתעה והכתה את כל המעורבים בתדהמה. הנה ציטוט של מייקל נאנדן מנהל קבוצת יונדאי לאחר שקיבל את ההודעה: אנחנו מביעים צער על פרישת קבוצת פולקסוואגן כי הם היו יריבים טובים וחזקים שסיפקו לנו השראה ומוטיבציה להשתפר בכל פעם מחדש". הכיוון החדש של פולקסוואגן יהיה בפיתוח מכוניות בטכנולוגיה חדשה שתשרת את המוצרים שלה ברבות הימים ולא בטוח שנשוב לראות את הקבוצה הרשמית בזירות העולמיות הגדולות בעתיד הקרוב.
 
מפעלי חטיבת הספורט בהאנובר שבגרמניה יבצעו הסבה למכוניות פולו R בקטגוריה WRC למכוניות בקטגוריה R5 העממיות יותר והן תעמודנה למכירה לבעלי קבוצות ברחבי העולם כולו עבור אליפויות מקומיות ואזוריות ואולי גם לאליפות העולם בקטגוריה WRC2. פולקסוואגן נכנסה השנה לאליפות מירוצי הטורינג עם דגם גולף GTI והיא משתתפת באליפות "גלובאל ראלי" בארה"ב עם דגם חיפושית ספורטיבי שבו נוהג כוכב המירוצים האמריקני טאנר פאוסט.
 
תם עידן חשוב
אוהדי הספורט חיככו את ידיהם בהנאה ובציפייה גדולה ל-2017 עם מחשבות על לא פחות מארבע יצרניות רשמיות באליפות הראלי העולמית (פולקסוואגן, טויוטה, סיטרואן ויונדאי) אך כעת ניתן לומר בוודאות כי תם לו עידן חשוב בתולדות הספורט ופרק חדש ייפתח בינואר הבא כאשר יונדאי תהפוך למועמדת לזכייה באליפות אך יהיה מעניין לראות האם סיטרואן תחזור לימי תור הזהב שלה כבר בעונת החזרה הראשונה וכך גם טויוטה.
 
לפורד אין קבוצת מפעל רשמית אך הנציגות הפרטית שלה בקטגוריה הגבוהה תמיד יכולה להפתיע במירוצים מסוימים ובמיוחד בעונה הבאה כשהמלך איננו והכתר נשאר פנוי. מה יעלה בגורלם של נהגי הקבוצה? היכן נמצא את אוג'ייה ואת לטבאלה בשנים הבאות? האם פולקסוואגן תשלח אותם לפנסיה מוקדמת? את התשובות על כך נקבל רק בעוד כמה שבועות.
 

(צילום: יצרן)

עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מתלבט? לא מוצא את עצמך? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם