סגור

האליפות בחיים: ורשטאפן וה-FIA מככבים במקסיקו

המילטון מנצח, רוזברג שורד במקום השני ורד בול מרוויחים מהעבירה של ורשטאפן

  • משה פינצ'בסקי

  • 08.11.2016
נתחיל עם כוכב המירוץ, מקס ורשטאפן. הבחור הצעיר הפך להיות המעורר הרשמי של הסבב. ממש הצמיח כנפיים ברדבול ורבים יוסיפו שהצמיח גם זוג קרניים, צבע אדמדם וקילשון קטן. ללא ספק, מקס מצליח לעורר מהומות, להוכיח שהוא קורץ מחומר של אלופים, אך גם לייצר לעצמו דמות של ״הילד הרע״. האם זה מוצדק? ובכן, במקסיקו הוא נתן מירוץ מעולה, צד את רוזברג כאילו היה האח הצעיר של המילטון ואפילו ניסה התקפה אופורטוניסטית על ניקו שלא צלחה, אבל גם לא פגעה ברוזברג.
 
המילטון ניצח במקסיקו, צימק את הפער בצמרת
עכשיו אנחנו מגיעים להגנה שלו מול פטל. ורשטאפן, על צמיגים גמורים, איבד את הפנייה הראשונה לפטל, נעל את הצמיגים ופשוט המשיך ישר וחתך דרך הדשא ישר אל הפנייה השנייה וכך נשאר מלפנים בעוד פטל נסע על המסלול. נשאלת השאלה, במה הדבר שונה ממה שעשה המילטון בזינוק מול רוזברג באותה הפנייה ממש? ניתן לטעון שההבדל הוא שרוזברג גם חתך את הפנייה הראשונה, אבל זה היה אחרי המעשה של המילטון, ללא קשר ובגלל שהרדבול של ורשטאפן (שוב הוא) ממש דחפה אותו החוצה. מלעיזים יטענו שמרצדס נהנים מיחס מועדף אצל ה-FIA. לאור העונש שהוטל בסוף דווקא על פטל, בוודאי שקשה לטעון שיש העדפה לפרארי, אולי לרד בול.
 
אז מה רוצים מוורשטאפן? המילטון לא החזיר את המיקום שהרוויח בזינוק והנהלת המירוץ כנראה שלא נתנה אזהרה מיידית למקס. הדבר היחיד היה שהקבוצה שידרה לו שהוא צריך לתת את המקום לפטל. בלהט הקרב זה לא מספיק מבחינת ורשטאפן, אלא מה קרה עכשיו? פטל מצפה לקבל את המיקום, ריקארדו סוגר מהר מאחור וורשטאפן מעכב את פטל ופותח לריקארדו הזדמנות לתקיפה. פה כבר יש טעם לפגם. אם קבוצת רד בול חושבת שוורשטאפן צריך לתת את המקום לפטל, אז כיצד הם שותקים כאשר הוא למעשה מבצע עבירה ובתוך כך מייצר יתרון ברור לבן קבוצתו?
 
הנה, יום אחרי המירוץ מתפרסם עונש לפטל על ההגנה שלו מול ריקארדו, כשזה האחרון, (יש לומר החביב בנהגים עלי) בוכה דמעות תנין כנגד ההגנה של פטל מולו. מה הטענה? פטל נע תוך כדי בלימה וחסם את ריקארדו. כלומר הפעילו נגד פטל את ״חוק ורשטאפן״ וכמובן שכחו שבקו החיצוני מימין לפטל ובחסימה מכוונת היה ורשטאפן עצמו בשעה שלא היה אמור כלל להיות שם. ריקארדו הגיע למצב התקיפה על פטל בגלל העבירה של ורשטאפן ולא בזכות עצמו.
 
ורשטאפן. החוק על שמו הופעל נגד פטל

(צילום: Getty)

 
ומי עוד מרוויח? ורשטאפן! התוצאות הסופיות הן שמקס הרוויח לרד בול את המקום השלישי והרביעי על ידי ביצוע עבירה. כל הכבוד ל-FIA על השיפוט שנותן מתנות לעבריינים. המקרה הזה מעודד בעתיד נהגים שביצעו עבירה לא לעשות מה שנדרש כי יש רק מה להרוויח, בשביל עצמם או לקבוצה. נדרשת פה אחידות ומהירות בשיפוט ו/או לייצר מנגנון פיזי שיעניש את מי שיוצא מגבולות המסלול. משהו נוסח הבאמפרים שיש בפניית השיקיין הראשונה במונזה. מכונית שיוצאת מהמסלול, חייבת להאט אפילו יותר, או שהיא תשבור משהו. פתרון כזה הוא גם אחיד וגם מיידי ולא מצריך התערבות של השיפוט. בכל מקרה אפשר לסמוך על ה-FIA שיהפכו מקרה כזה לתקדים מסוכן.
 
מעבר לזה, היה גם מירוץ במקסיקו. בשל התנאים המשונים של האספלט וההצמדה, הגורם המכריע בביצועים של המכוניות היו הצמיגים. מבחינה זו, למרצדס אין יתרון ברור על רד בול או פרארי ולמעשה הצמיגים, שהם החוליה החלשה בשרשרת הביצועים שלהם, הורידו אותם לרמה של האחרים. ברור שעדיין לכל מכונית יש את המאפיינים שלה, אבל זה לא שבמקסיקו פתאם פרארי השיגו את רד בול, אלא שביצועי הצמיגים אצלם אפשרו זאת. הייתה זאת שעתו היפה של מאסה שניצל את המיקום והמהירות העדיפה של הוויליאמס בשביל לתסכל את פרז במשך כל המירוץ.
 
מבחינה זו, המירוץ היה טקטי ביותר. כל אחד הסתכל על מה שהאחרים עושים. ריקארדו מיהר לעבור לצמיגים הקשים יותר תחת מכונית הבטיחות ובכך להשתוות למרצדס ופרארי, אבל מי שבאמת פקח לכולם את העיניים היה פטל, שהצליח לנצל את צמיגי הסופט הבינוניים, הרבה מעבר לאחרים, תוך הפגנת ביצועים שלא נפלו ואף היו טובים משל המילטון. הסטינט הזה שלו, שהתחיל כאשר פטל תקוע מאחור, הוא שהזניק אותו למאבק על הפודיום. הנהיגה המהירה והמדודה הזאת, כנראה שהייתה הטובה ביותר אתמול, אבל שוב נתקלנו ביבבות המיותרות שלו בקשר בנוגע לסמנים אחוריים. נקווה שזאת התעוררות של פטל הנהג ולא פטל הבכיין. יהיה מעניין איך יגיב לעונש החדש. למיטב זכרוני, פטל הוא נהג הנענש ביותר בסבב העונה בעוד שלורשטאפן אין עדיין נקודת אזהרה אחת אפילו.
 
לפני אוסטין כתבתי שלדעתי דווקא המילטון יהיה זה שמעתה יתאבד על הפנייה הראשונה ולא רוזברג. ידיד שלי טען שהמצב הפוך ושרוזברג יתאבד, כי אם תיווצר תאונה בין השניים רוזברג יהיה האלוף, א-לה סנה ופרוסט. אלא מה? רוזברג רע מאד בנהיגה ״רעה״ כזאת (ומרצדס פוקחים עין על כך ובוודאי הבהירו היטב לשני הנהגים מה מותר ומה אסור). ראינו את זה דווקא ב-2014 (למשל בספא). יצירת מגע מכוון עם המילטון כאילו הורסת את רוזברג מנטלית. הוא הרבה יותר טוב בנהיגה מדודה וזה מה שהוא עושה. היתרון של מרצדס מאפשר לו לייצר לעצמו ״איזור נוחות״ מאחורי המילטון ולפני כולם. למעשה רוזברג עם מכונית עדיפה צריך לנצח רק את רד בול ופרארי. אתם חושבים שיצליח בכך עוד שני מירוצים?
 
המילטון מבחינתו, עושה את כל מה שהוא יכול. הוא היה מהיר מרוזברג לאורך כמעט כל הסופ״ש ובוודאי בדירוג. הבטחון העצמי שלו כבר חזר ואת הפסד האליפות לרוזברג הוא יכול לתייק תחת חוסר מזל עם האמינות. השאלה היא האם הוא יכול לייצר לעצמו את התוצאות שהוא צריך. במקסיקו הוא לא ברח קדימה גם בכדי לשמור על הצמיגים, אבל ייתכן שיכול היה להמר ולנהוג לאט יותר ולהכניס את רוזברג לבעיה מול ורשטאפן והאחרים. אני משער שגם כאן הקבוצה פוקחת עין ותתערב, אז מה שנותר להמילטון הוא לנצח ולקוות לטיפת מזל מר דבול (כמה היה צריך בכדי שורשטאפן יוריד את רוזברג ויהפוך לחלוטין את האליפות?) או תקלה אצל רוזברג. אפשרות נוספת היא מירוץ גשום או בתנאים משתנים, למשל בברזיל.
 
המילטון בונה על מזג האוויר?

(צילום: Getty)

עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מתלבט? לא מוצא את עצמך? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם