סגור

מארק מרקז - פרופיל של אלוף

כנגד כל הסיכויים, הוא קטף את אליפות העולם, שלושה סבבים לפני סיום העונה. איפה נגמר הכשרון של העילוי הספרדי?

  • אלון סקיאנו

  • 13.11.2016
מי יהמר נגדו? מרקז

(צילום: Getty)

 
סיפור עלייתו של מארק מרקז יוצא דופן. הוא הגיע לאליפות העולם ב-2008 כילד בן 15 והשתתף חלקית בקטגוריית ה-125 סמ"ק על גבי KTM בקבוצת רפסול המיוחסת. הוא הצליח לזכות בפול פוזישן אחד וטיפס לראשונה על הפודיום. ההישגים האלו הקנו לו מקום ב-2009 בקבוצת המפעל של KTM תחת צבעי רד-בול. אפרופו, רד בול הוא ספונסר אישי של מרקז ומלווה את הרוכב הכשרוני עד היום, אבל ב-2010 הם העבירו אותו לקבוצת רד-בול דרבי. כבר די היה ברור שכשרון הרכיבה שלו יוצא דופן, אבל באחת ההזדמנויות אפשר היה לראות את אחת מתצוגות הרכיבה המיתולוגיות בה מרקז מפיל את האופנוע בהקפת החימום, נכנס לפיטס כדי לתקן אותו לפני הזינוק, מזנק מהפיטס אחרון- ומנצח את המירוץ! הילד שאז עוד לא היה בן 20, זכה ב-10 ניצחונות ובאליפות העולם הראשונה שלו.
 
מרקז גם כמעט זכה באליפות עולם רצופה כשעבר ב-2011 לקטגוריית ה-Moto2. הוא כבר היה עם חצי תואר בכיס (אחרי תצוגת רכיבה נדירה שראתה אותו מטפס ממקום 38 לסיום במקום השלישי באוסטרליה), אבל התרסקות במקצה האימון לקראת המירוץ במלזיה (אחד לפני אחרון) גרמה לו  בעיות ראייה קשות (ראייה כפולה) ומנעה ממנו את ההשתתפות בשני סבבי סיום העונה. הוא נאלץ להסתפק בסגנות אליפות, אך המשך הקריירה המאד מבטיחה של הצעיר הספרדי עמדה תחת סימן שאלה גדול. רק ניתוח עדין סידר לו את בעיות הראייה והחזיר אותו למסלול כדי להשלים ב-2012 את מה שפיספס שנה קודם. עם 9 ניצחונות מתוך 17 מירוצים (כן, הוא לבדו ניצח יותר מירוצים מאשר כל המתחרים שלו, גם יחד. ולא בפעם האחרונה) זכה מרקז לחגוג אליפות עולם שניה ולהבטיח לעצמו את המושב היוקרתי אותו בדיוק פינה קייסי סטונר בקבוצת רפסול-הונדהבקטגוריית ה-MotoGP הנכספת.
 
ב-2013 מרקז מדהים את עולם המירוצים כשהוא מצליח בעונת הבכורה שלו בקטגוריית מירוצי האופנועים הקשה, האכזרית והתובענית מכולן, לזכות באליפות העולם. בשנה שאחריה הוא הדהים שוב את העולם כששבר אינספור שיאים, אחד אחר השני, אחד מהם הוא שיא הניצחונות בעונה (13 מתוך 18. השיא הקודם היה שייך למיק דוהאן שזכה ב-12 ניצחונות בעונה בת 15 סבבים). כמובן שמרקז זוכה באליפות שניה ברציפות בעונה השניה שלו בקטגוריה הבכירה.
 
ישאיר את רוסי מאחור?

(צילום: Getty)

 
ואז הגיעה עונת 2015, אותה מרקז מבקש עד היום לקבור עמוק בספרי ההיסטוריה, לפחות את חציה הראשון. בשמונת המירוצים הראשונים ניתן היה לחשוב שמרקז שכח איך רוכבים. ניצחון אחד בלבד ו-3 התרסקויות שיכנעו את הונדה לאפשר למרקז להשתמש בשלדת ההונדה של 2014. גם בהמשך העונה מרקז התרסק 3 פעמים נוספות, אך עם ההתרסקויות הגיעו  גם ארבעה ניצחונות ושני סגנויות. הוא סיים את העונה במקום השלישי, אחרי צמד רוכבי ימאהה – כשברקע מואשם על ידי ולנטינו רוסי בהתערבות במאבק האליפות לטובת לורנזו.
 
בעונה הנוכחית, שתסתיים ביום א' הקרוב בולנסיה, מרקז שוב הדהים. הוא הראה לכולם (כולל רוסי ולורנזו) איך רוכבים עם אופנוע בעייתי, נעול בצמיגים בעלי אחיזת כביש ירודה, עם בקרות אחיזה הרבה פחות משוכללות – ומנצחים אליפות עולם שלישית בקטגוריה הבכירה, בתוך ארבעת העונות שהוא משתתף בה.
 
בגיל 23 וחצי, למרקז כבר 5 אליפויות עולם בכיס. אין לאיש ספק שהוא  מסמן כיעד אולטימטיבי את כל ההישגים של הגדול מכולם, ולנטינו רוסי. עם עוד 5-6 שנים בכושר שיא, הוא עוד עשוי לזכות באליפות העשירית. זו שחמקה לוונלטינו מבין האצבעות כבר פעמיים בשנתיים האחרונות.
בשנה הבאה הונדה לא יקחו סיכון ויגיעו עם אופנוע מוכן היטב לעונה. כבר שנתיים רצופות הם לא מצליחים למצוא את הנוסחה הנכונה ופותחים את העונה עם אופנוע חצי אפוי. אחרת, מרקז יבקש לרשום לעצמו עוד הישג שמשוייך לרוסי – זכייה בשתי אליפויות רצופות תחת שני יצרנים שונים. הוא עוד עלול לעזוב לימאהה ולזכות איתם בתואר. הצריבה העמוקה שהרגישו בהונדה כשרוסי עזב, לא תחלים לעולם. הם לא יתנו למקרה כזה לקרות שוב. ימאהה אמנם כבר מכינים אופנוע בהתאם להעדפותיו ולסגנון רכיבתו של רוסי, אבל מי יהמר נגד מרקז לאליפות עולם שישית ב-2017?
לא ב-2017, ולא ביום ראשון הקרוב בולנסיה.
 
מרקז בפעולה. כישרון יוצא דופן

(צילום: Getty)

השישית בדרך

(צילום: Getty)

 
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מתלבט? לא מוצא את עצמך? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם