סגור

קרבית: ק.ט.מ אנדווצ'ר 1190R במבחן דרכים

גרסת השטח היא מכונת כביש משובחת ומסוגלת לזוז מהר בידיים הנכונות

  • אביעד אברהמי, פול גז

  • 14.11.2016

(צילום: אסף רחמים)

 
לפני שנתחיל, נעשה קצת סדר. האדוונצ'ר 990 של ק.ט.מ, שיצא כבר בשנת 2002 (כ-950 סמ"ק, גדל ב-2006 ל-990), הוא אופנוע אדוונצ'ר מוטה שטח, שבאחת התצורות שלו הוא גם ניצח את ראלי דקאר בידיו של פבריציו מאוני הגדול. האופנוע הזה יוצר עשור שלם, ובקרב מעריציו הוא נחשב אופנוע קאלט של ממש.
 
אבל ה-990 הזה היה נישתי מדי, ובשנים שבהן קטגוריית האדוונצ'ר-תיור תופסת חלק חשוב באופנוענות העולמית, בק.ט.מ היו חייבים לכוון ישירות למרכז הקטגוריה – כלומר לב.מ.וו R1200GS האגדי. לצורך כך הם זנחו את ה-990 האדיר, והציגו כבר ב-2013 צמד אדוונצ'רים חדשים – שניהם בנפח 1200 סמ"ק שיושבים על פלטפורמה זהה. האחד הוא האדוונצ'ר 1190 והשני הוא גרסת ה-R שלו.
 
האדוונצ'ר 1190 הפך למעשה מאופנוע שטח גדול לאופנוע אדוונצ'ר-תיור מוטה כביש, נוח ומפנק ועם כל האלקטרוניקה שעליה אתם יכולים לחשוב. גרסת ה-R, לעומת זאת, באה כדי להזכיר למעריצי ה-990 המקורי שק.ט.מ עדיין בסביבה, ושהיא עדיין נאמנה לד.נ.א שלה, כלומר לשטח. לצורך כך קיבלה גרסת ה-R גלגלים במידות שטח – כמו של ה-990 המקורי, מתלים ארוכי מהלך, קצת פחות אלקטרוניקה, והרבה יותר פוזה. יש עוד שינויים כמו משקף קצר יותר.
 
אגב, שנתיים מאוחר יותר ק.ט.מ הציגה צמד גרסאות נוספות לאדוונצ'ר – ה-1050 הפשוט והזול, שאותו ניתן להגביל גם לרישיון A1, ובצד השני הסופר-אדוונצ'ר 1290 הגדול, המשוכלל והיקר, שעליו ק.ט.מ זרקה את כל הטכנולוגיה שלה. כך הושלמה המשפחה.
 
האדוונצ'ר 1190 הוא מכונת כביש מושחזת. תנוחת הרכיבה זקופה ונוחה, הכידון רחב, יש מיגון רוח, יש מערכת מתלים מעולה, ויש מנוע. מלא מנוע! הווי-טווין 1,200 סמ"ק הזה מייצר הספק של 148 כ"ס, וגם מומנט יש פה בשפע, ומסל"ד נמוך. מה שזה אומר – מנוע גמיש וחזק. מאוד חזק! עכשיו תוסיפו לזה את הגנים הספורטיביים של ק.ט.מ, גם במנוע, גם בשלדה, גם במתלים וגם בגלגלים, ותקבלו מכונת כביש שיכולה בקלות להשפיל אופנועי ספורט טהורים על כבישים מפותלים. כן, עד כדי כך. ואם הולכים על הכיוון של שיוטים מהירים, אז המכונה הזו מהירה. מאוד מהירה. מה שנקרא 'מקצרת מרחקים'.
 

(צילום: אסף רחמים)

(צילום: אסף רחמים)

 
גרסת ה-R תיתן מעט פחות בכביש בגלל הגלגלים הגדולים יותר בקוטר - "21 ו-"18 במקום "19 ו-"17, אבל תמורת זאת תקבלו גם יכולות שטח שאין לגרסה הרגילה. ה-R מגהץ שבילים בצורה מרשימה, גם במהירויות סופר-גבוהות.
 
כדי לנצל את יכולות השטח האלה תצטרכו להיות רוכבים גבוהים, גדולים וחזקים, שכן המושב גבוה, ורוכב ממוצע יגיע בקושי לקרקע. תוסיפו על זה את המשקל, שעומד על 210 ק"ג, ותקבלו מכונה שכדי לאזן אותה במהירויות נמוכות תצטרכו להיות חזקים מאוד או עם טכניקת רכיבה מושחזת. או שפשוט תתנו הרבה גז, תיסעו מהר, ואז האדוונצ'ר R פשוט יעלים כל מה שמתחת לגלגלים שלו. מי צריך לעצור?
 
בואו נחזור לכביש. על כבישים בינעירוניים זו אחת המכונות המוצלחות. זה לא רק עניין כוח המנוע, אלא החבילה הכללית. הוא מאוד נוח לרכיבה ארוכה, גם לרוכב וגם למורכבת, מיגון הרוח מצוין, ואפשר לבלות על האוכף שעות ארוכות. כאמור במהירויות שיוט גבוהות.
 
הבולמים וההתנהגות – מהטובים שיש. כמו בשטח כך גם באספלט. מידות הגלגלים ובולמי ה-WP המעולים מעלימים את כל פגמי האספלט, ואם תרצו לקפוץ מדרכות או מדרגות – גם את זה הוא יעשה בקלות. ההיגוי, לעומת זאת, קצת איטי, וזה ברור לחלוטין עם גלגל קדמי בקוטר "21. זה הטרייד-אוף שמשלמים על יכולות השטח.
 
מבחינת אלקטרוניקה, גרסת ה-R מציעה מערכת בקרת החלקה, מערכת ABS שבה ניתן לנתק את הגלגל האחורי לטובת רכיבת שטח, בקרת שיוט ו-4 מצבי ניהול מנוע. יש גם לוח שעונים עם מחשב דרך ואינסוף נתונים, והכל נשלט מבית המתגים של יד שמאל.
 
לסיכום, האדוונצ'ר 1190R הוא אמנם גרסת ה'שטח' הקרבית של משפחת האדוונצ'רים החדשה של ק.ט.מ, אבל עדיין מדובר במכונת-על לכביש הציבורי. אופנוע אדוונצ'ר-תיור למרחקים ארוכים שמציע מנוע אדיר, התנהגות מעולה, הרבה נוחות ושפע של אלקטרוניקה, כמו שהסגמנט מכתיב, רק עם גלגלי שטח אמיתיים.
 
על התענוג הזה תצטרכו לשלם 139 אלף ש"ח. הרבה מאוד כסף, אבל גם הרבה מאוד אופנוע. חוויית רכיבה אמיתית.
 
 http://fullgaz.co.il/
 

(צילום: אסף רחמים)

(צילום: אסף רחמים)

(צילום: אסף רחמים)

עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מתלבט? לא מוצא את עצמך? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם