סגור

מבחן דרכים: ניסאן אקסטרייל – אקסטרה קרוסאובר

האח הגדול של הקשקאי מציע שילוב מעניין של מנוע דיזל ושבעה מקומות ישיבה שמגדילים את טווח השימושיות של הקרוסאובר

  • אופיר דואק

  • 14.11.2016

(צילום: אופיר דואק)

היצע הדגמים של ניסאן כולל לא מעט רכבי פנאי וקרוסאוברים. בעצם, הוא כולל המון רכבי פנאי וקרוסאוברים. כל כך הרבה שלעיתים הוא כלל דגמים שהלכו לאיבוד בהיצע הגדול כדוגמת האקסטרייל. האקסטרייל המקורים החל את דרכו בראשית שנות האלפיים כרכב פנאי קומפקטי עם יכולות שטח לא רעות. אלא שמהר מאד הבינו בניסאן שהלקוחות מעדיפים רק מראה של "כאילו" וההצלחה של הקשקאי הוכיחה זו, מה שהפך אותו האקסטרייל לדיי מיותר בפני.
 
הדור הנוכחי של האקסטרייל הוצג בסוף שנת 2013 בצמוד לדור החדש של הקשקאי. השניים חולקים את פלטפורמת CMF המשותפת עם רנו (עלה בנוי גם הקאדג'אר), אך האקסטרייל משמש בגלגולו החדש כגרסת 7 מקומות מוארכת ומחליף את הדגם שכונה בעבר קשקאי +2. בארה"ב הוא נמכר בשם רוג ובהיררכיה של ניסאן הוא מתמקם מתחת למוראנו המעוצב ולפת'פיינדר המגודל.
 
בארץ האקסטרייל מעולם לא זכה להצלחה לה זכה הקשקאי. בין היתר עכב תג מחיר גבוה מידי. כעת כשהוא מוצע במחיר התחלתי של 175 אלף ש"ח יצאנו לבדוק מה יש לו להציע בהשוואה לאחיו הקטן והזול יותר.
 
עיצוב
אקסטרייל כאמור חולק בסיס משותף עם הקשקאי, אך למעט החזית הדומה השוני בניהם גדול, תרתי משמע. האקסטרייל ארוך מהקשקאי ב-26 ס"מ, גבוה ממנו ב-12 ס"מ ורחב ב-2 ס"מ. לעומדת הקווים המרוככים של הקשקאי, מעצבי האקסטרייל בחור להעניק לו מראה מסיבי וקשוח יותר, דבר שזוכה לחיזוק גם על הפער המשמעותי במידות בין השניים. שימו אותם אחד ליד השני ותיווכחו שהאקסטרייל משדר חזות מסוקסת יותר. אמנם לא עוצר נשימה, אבל עם נוכחות בולטת למדי.
 
ציון: מצויין, טוב מאוד, כמעט טוב מאד, טוב, כמעט טוב, מספיק, כמעט מספיק, נכשל

(צילום: אופיר דואק)

(צילום: אופיר דואק)

תא נוסעים
משיקולי חיסכון, לוח המכשירים של האקסטרייל הגיע בשלמותו מהקשקאי. זה אומר שהעיצוב מודרני, רמת החומרים טובה ואיכות ההרכבה מצוינת. עם זאת, שילוב הצבעים קודר למדי וישנן מספר נפילות בתחום הנדסת האנוש עם מתגים לא נוחים לשימוש של מערכות הבטיחות וסידור המתגים על ההגה.
 
בסיס גלגלים באקסטרייל ארוך בכ-6 ס"מ מזה של הקשקאי, מה שמבטיח מרווח פנים נדיב ליושבים בשורת המושבים השנייה הנהנים גם מהיכולת להזיז את המושב על מסילה ולשנות את זווית המשענת.
 
כאמור, שורת המושבים השלישית היא הקלף של האקסטרייל ושם התנאים פחות טובים. הגישה לשורת המושבים מוגבלת ומצריכה גמישות וגם המרווח גבולי לילדים קטנים בלבד שלא נוהגים להתלונן. תוסיפו לכך חלונות צד זעירים המעניקים תחושה קלסטרופובית ותגלו שהשורה השלישית יכולה לספק פתרון לנוסעים מזדמנים בלבד, או מקסימום לשמש את הכלב המשפחתי. תא המטען כאשר כל התושבים נמצאים בשימוש זעיר למדי.
 
ציון: מצויין, טוב מאוד, כמעט טוב מאד, טוב, כמעט טוב, מספיק, כמעט מספיק, נכשל
 
אבזור 
האקסטרייל מוצע בישראל בשתי רמות גימור, ויזיה הבסיסית וטקנה הבכירה, כאשר רכב המבחן הגיע ברמת הגימור ויזיהה. הציוד התקני ברמת גימור זו מרשים למדי וכולל נוסף למערכת בקרת אקלים מפוצלת ואבזור חשמלי מלא גם בקרת שיוט, חיישני גשם ותאורה, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, קיפול מראות חשמלי, בלם יד חשמלי, פנסי ערפל, גג שמש פנורמי חשמלי וחישוקים קלים בקוטר "17.
 
ברמת גימור ויזיה ישנה מערכת מולטימדיה עם מסך ענק בגודל "10 שלא נראית כהתקנה מקומית, למרות שהיא כזו. המערכת כוללת קישוריות בלוטות' ותוכנת וויז אך ממשק התפעול שלה איטי ומסורבל. ברמת הגימור טקנה ישנה מערכת מולטימדיה בעלת מסך קטן שמגיעה מפס היצור עם ממשק מקורי.
 
תמורת 20 אלף ש"ח נוספים הנדרשים עבור רמת גימור טקנה מקבלים גם מושבים קדמים מתכוונים חשמלית, ריפודי עור, מערכת מצלמות היקפית, תאורת LED מלאה בחזית וחישוקי "19.
 
ציון: מצויין, טוב מאוד, כמעט טוב מאד, טוב, כמעט טוב, מספיק, כמעט מספיק, נכשל

(צילום: אופיר דואק)

(צילום: אופיר דואק)

בטיחות
נוסף לציוד המקובל של 6 כריות אוויר ובקרות האחיזה למיניהן, מגיע האקסטרייל כסטנדרט עם מערכת התרעת התנגשות ובלימה אוטונומית במקרה חירום, לצד מערכת התרעה על סטייה מנתיב (שתפקדה באופן מעט היסטרי ומציק). מדובר ביתרון משמעותי על פני חלק מהמתחרים המסתפקים במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית שנעדרת יכולת של בלימת חירום אוטונומית.
 
האקסטרייל נבחן במבחני הריסוק של ה-EuroNCAP בשנת 2014, לפני יישום התקן המחמיר וזכה לדירוג של חמישה כוכבי בטיחות.
 
ציון: מצויין, טוב מאוד, כמעט טוב מאד, טוב, כמעט טוב, מספיק, כמעט מספיק, נכשל
 
מנוע וגיר
האקסטרייל מוצע בישראל אך ורק עם מנוע דיזל, למרות שזו לא האופציה החביבה על הנהגים במקומותינו וגם משרד התחבורה דואג להפלות את דגמי הדיזל עם נוסחת המס הירוק. למרות זאת, המנוע של האקסטרייל מצליח להשתחל לדרגת זיהום 7 הנמוכה יחסית לסוג מנוע זה.
 
המנוע מספק 130 כ"ס ומומנט מרשים של 32.6 קג"מ מה שאמור להיות די והותר עבור האקסטרייל, למרות משקל של כ-1.6 טון. בפועל ישנה תחושה של עצלות ביציאה מהמקום, דבר הנובע מתיבת ההילוכים הרציפה המשתהה בהעברת הכוח הראשונית. תוסיפו לכך טווח של יחסי עברה ארוכים בתיבה ותגלו שהאקסטרייל מעדיף להתנהל בעצלתיים, כשרק לחיצה בריאה על הדוושה מצליחה לרתום את מלא עוזו יחד עם צליל דיזלי בולט ונוכח.
הפיצוי מגיע בתחנת הדלק. האקסטרייל רשם צריכה ממוצעת של 13 ק"מ לליטר בתנאי המבחן אך אין בעיה לחלץ ממנו גם צריכה של 16-17 ק"מ לליטר בשיוט נינוח. במונחים של רכבי פנאי בגודלו מדובר בצריכת דלק מרשימה מאד.
 
ציון: מצויין, טוב מאוד, כמעט טוב מאד, טוב, כמעט טוב, מספיק, כמעט מספיק, נכשל

(צילום: אופיר דואק)

(צילום: אופיר דואק)

התנהגות ונוחות
כיול מתלים רך יחסית מאפשר לאקסטרייל להציע נוחות נסיעה טובה על מגוון גדול של שיבושים, כשרק שימושים עמוקים וגסים יצליחו להעביר טלטלה משמעותית לנוסעים. בפניות האקסטרייל מגלה אחיזה גבוהה, אך מתליו הרכים יוצרים זוויות גלגול מוחשיות המצטרפות לתחושת הכבדות הכללית בשינויי כיוון מהירים. תכונות אלו מדגישות את אופיו של האקסטריל כרכב משפחתי נינוח שלא מחפש דרמות. בהיבט הזה מתגלה האקסטרייל כבן לוויה נעים מאד בשיוט, כולל בידוד רעשים טוב ומושבים נוחים ולא מעייפים גם בנסיעה ארוכה.
 
מרווח גחון נאה של 21 ס"מ ומהלך מתלים ארוך יחסית יאפשרו לאקסטרייל לתקל בקלילות שבילים לא סלולים, אך צריך לזכור שהוא מצויד בהנעה קדמית בלבד ולא להתפתות לחפש הרפתקאות מעבר לכך.
 
ציון: מצויין, טוב מאוד, כמעט טוב מאד, טוב, כמעט טוב, מספיק, כמעט מספיק, נכשל
 
סיכום
בשוק הצפוף של רכבי הפנאי והקרוסאוברים מצליח הניסאן אקסטרייל למצוא לעצמו פינה בה הוא יכול להתבלט. הוא מציע אופציה להסעת צמד נוסעים נוספים, אך כל עוד מדובר בנוסעים מזדמנים ולא על בסיס קבוע, שכן במקרה זה הוא יהיה צפוף מידי ואין תחליף לרכבי הפנאי הגדולים יותר כדוגמת יונדאי סנטה פה וקיה סורנטו.
 
מנוע הדיזל שלו מאפשר לו להציע יתרון משמעותי בתחום צריכת הדלק על פני מתחרים בעלי מנוע בנזין. תוסיפו לכך נוחות נסיעה טובה, תא נוסעים נעים ומאובזר ותקבלו חבילה המתאימה למשפחה שמטיילת לרוב יחד עם אורחים נלווים. משפחות שלא נוסעות הרבה ולא זקוקות למושבים הנוספים יוכלו להסתפק בהחלט ברכבי הפנאי הזולים יותר כדוגמת הקשקאי.
 
ציון כולל: מצויין, טוב מאוד, כמעט טוב מאד, טוב, כמעט טוב, מספיק, כמעט מספיק, נכשל
 
ניסאן אקסטרייל – מפרט טכני
מנוע: טורבו-דיזל,  הזרקה ישירה, 1,598 סמ"ק
הספק: 130 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט: 32.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד
תיבת הילוכים: אוטומטית רציפה
הנעה: קדמית
אXרXג: 464X182X171ס"מ
בסיס גלגלים: 270.5 ס"מ
משקל: 1,590 ק"ג
0-100: 11.4 שניות
מהירות מרבית: 180 קמ"ש
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 19.6 ק"מ לליטר
צריכת דלק ממוצעת (מבחן): 13.0 ק"מ לליטר
מחיר: 175 אלף ש"ח 
מתחרים: מיצובישי אוטלנדר
 
בעד: צריכת דלק, אבזור, נוחות
נגד: תיבה רציפה, רעש מנוע, מרווח בשורה השלישית
סיכום: אופציה יעילה וחסכונית למשפחה המטיילת

(צילום: אופיר דואק)

(צילום: אופיר דואק)

עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל כדאי שתדבר עם יועץ רכב!
עדיין מבולבל?כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו!

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אלייך בחינם

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

מתלבט? לא מוצא את עצמך? כדאי שתדבר עם יועצי הרכבים שלנו

השאר פרטים ויועץ רכב יחזור אליך בחינם